יום שלישי, 6 באפריל 2010

תקשורת חברתית – הפעם מילה טובה


פורסם לראשונ בפייסבוק ב- 28 מרץ 2010‏

תמר אשת יחסי הציבור של נתן וגם עיתונאית מטעם סוכנות הידיעות של האו"ם חברת המשלחת שלנו, הוזמנה לסדנא בפטיט גריאוב עיירה במרחק שעתיים נסיעה מפורט או פרינס. בסדנא כך נאמר ישתתפו גם מספר ארגוני סיוע. החלטתי להצטרף.
מארגן האירוע גיום הציע לנו להצטרף להסעה שלו. התנאי שלו שנהיה ב 5:00 בפתח מסעדה ידועה בפצ'ונוויל (שכונת העשירים של פורט או פרינס). נקודת המפגש , כמה מוזר באותו מקום בדיוק שממנו נחטפו שתי עובדות סיוע פני כשבועיים (שוחררו בינתיים). מגיעים למקום . חושך מצרים. כל השערים סגורים. נהג המונית שלנו כבר רוצה לנסוע לדרכו, ואנחנו מתחילים לחשוב שאולי אנחנו הקורבן הבא של החוטפים המעושרים (קיבלו כנראה כופר). ואז נוצר קשר עם גיום . נפתח השער ואנחנו הגענו לחוף מבטחים.
עלינו לרכב. איתנו במכונית. גיום נציג של עמותה בין לאומית שמתמחה בפיתוח אמצעי תקשורת בקהילות העולם הבלתי מפותח ובאיזורי אסון. גיום צרפתי בלונדיני, גבוהה קצין ימיה לשעבר בחיל הים הצרפתי מהווה אטרקציה לנשים ברכב הכוללות מלבד את תמר, את סראן עיתנואית מהעיתון הצרפתי ליברסיון, שבתפקידה האחרון סיקרה את נושא האופנה ואת סגנונות החיים בצרפת (סגנון חיים = בד"כ איך חיים העשירים) ההסבה הרדיקאלית לכתבת המדווחת מהאסון בהאיטי מקורה ככל הנראה בעובדה שסראן היא ילידת חוף השנהב. הנוסעת השלישית ברכב היא סבינה. בחורה יהודיה בת 21 מבוסטון שהספיקה כבר בחייה לעסוק בגיל 17 בהברחת תרופות לרפובליקה הדומיניקאנית, לחיות במחנות פליטים באפריקה וכיום מבלה את רוב זמנה בעיירה סיטה סולה ("עיר השמש") שהוגדרה עדל לאחרונה כמתחם המאוכלס המסוכן ביותר בכדור הארץ המערבי. על סבינה ועל ביקורנו בסיטה סולה (כן גם אנחנו ביקרנו שם) אספר באחד הפוסטים הבאים.
נוסע נוסף ,שלצערי איני זוכר את שמו ,הוא פעיל בתחנת רדיו או טלוויזיה מקומית בפורט אן פרינס.
אחרי שעתיים הגענו ליעדנו. הסדנא מוקמה בסוג של אולם חתונות/מועדון לילה הניצב על גדות הים. מקום די חביב מלבד היותו בלתי ממוזג בעליל ובעל סדקים ארוכים ועמוקים ברצפתו וקירותיו.
לאחר כשעה מגיעים מרבית המוזמנים. כ-20 אנשי תקשורת האיטיאנים רובם מתחנות רדיו מקומיות. מספר עיתנואים מערביים (תמר וסראן) ומספר נציגי ארגונים חברתיים וסוכנויות או"ם.
במשך שעות אין קץ התדיינו להם המשתתפים ביניהם בקריאולית (ואנחנו עשינו תנועות של מקשיבים על אף בקיאותנו האפסית, בשפה) למעשה נוצרה בפעם הראשונה האפשרות של ארגוני הסיוע להיעזר באמצעי התקשורת המקומיים לעדכון והפעלת האוכלוסייה המקומית. נוצרה גם הזדמנות לאמצעי התקשורת להבין טוב יותר את האפשרויות הגלומות בארגוני סיוע בין לאומיים ולהתחבר למקורות מידע חשובים שהיו זמינים אך בלתי ידועים להם.
כמה פשוט כמה חכם וכמה נדיר בהאיטי של ימינו.
על Internews הארגון של גיום מארגן הסדנא ניתן לקרוא בקישור הבא :
http://www.internews.org/InfoSavesLives/haiti_partners.shtm

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה