יום שלישי, 6 באפריל 2010

הדילמות של האב ז'ק

.פורסם לראשונה בפייסבוק ב- 20 מרץ 2010‏

המחנה הראשון אליו הגיעה המשלחת הראשונה של נתן בהאיטי היה בתוך ומסביב למתחם של כנסיית סנט מרי. המתחם נבנה על גבעה פסטורלית ויפה מעל לאחד הפרברים של פורט או פרינס. המתחם המדובר בימים רגילים , לפני רעידת האדמה, כלל כנסיה מרפאה בית ספר, מדרשה לנזירות. מעין מרכז קהילתי דתי מיסודה של צדיקה האיטינית עם קשרים ברפובליקה הדומיניקאנית.
ליד המתחם מתקיים לו כפר/שכונת עוני קטנה שמקיימת יחסי גומלין טובים עם הכנסייה.
בראש הכנסייה עומד האב ז'ק כומר קתולי ממוצא קנדי.
ביום רעידת האדמה נהרס חלק מהמתחם הכנסייתי. אך בחלקו הגדול הוא נשאר שלם.
בנס גדול ניצלו מאות ילדי בית הספר שסיימו את לימודיהם שעה קלה לפי הרעידה. מספר ילדים ששהו בבניין מעבר לשעות הלימודים נספו.
לאחר הרעידה נהרו אלפי תושבים מהכפר ומהסביבה והקימו בצמוד לכנסיה מחנות אוהלים מאולתרים. משלחות "נתן" הראשונות סייעו בימים שלאחר הרעידה בתחום הרפואי הפסיכולוגי והקהילתי. שיטת העבודה הייחודית של "נתן" מתאפיינת בכך ש"נתן" אינו לוקח כארגון אחריות על הקהילה אלא מעצים את מנהיגיה. במקרה שלנו את המנהיגות הכנסייתית.
גולת הכותרת של עבודתנו בנתן הייתה הסיוע בהקמת בית ספר מאולתר לילדי המחנה והכפר. המשלחת הצליחה לגייס מספר אוהלים שהשאיר צה"ל בידיו של ארגון חברתי מקומי בשם פרודב.
בעידודנו חזרו המנהלת וחלק גדול מצוות המורים של בית הספר שנהרס ומורים נוספים להפעיל בהתנדבות את בית הספר.
בית הספר החל לפעול על פי הנורמות וכללים ההאיטיאנים. כ-700-800 תלמידים זכו ללמוד בשתי משמרות המופעלות על ידי צוות של 42 מורים.
למורים היה קשה מאוד ללמד מחד גיסא ולדאוג לפרנסת משפחתם מאידך גיסא.
אנשי "נתן" שיצרו בינתיים קשרים טובים עם ארגון פרודב שבראשות מריז ודניאל קידר (שרת התיירות לשעבר של האיטי הנשואה לאיש עסקים ממצא ישראלי) חיברו בין האב ז'ק לבין ארגון פרודב שהסכים לממן משכורות מינימום ל 22 מורים בדומה לסכום של המימון בבית הספר השני שאליו אנו קשורים ב"רו דה בטימו".
והנה האב ז'ק שקיבל לידיו את התרומה של פרודב נדרש להחליט כיצד לחלק את הכסף.
האם לתת משכורת רעב לכל 42 המורים
האם לתת רק ל-22 מורים ולשחרר את שאר המורים?
כיצד יבחרו המורים שישארו ואלו שיעזבו?
האב ז'ק החליט לשחרר את מחצית המורים, לתת בידם פיצויים, ולשלם בשבוע הראשון למורים שנשארו סכום הנמוך מזה של הנשארים?
הפתרון שנבחר על אף שהוא יצר צדק יחסי גרם להתמרמרות הן אצל המורים שנשארו ללמד והן אצל אלה שנדרשו לעזוב.
בימים אלה מנסה האב ז'ק להרגיע את הרוחות ונראה שבסופו של יום הדבר יצלח.
אבל הנה הדילמה: האם המשכורות למורים עזרו או הקשו?
האם עכשיו מצבם של התלמידים השתפר? הרי כעת מלמדים אותם 22 מורים במקום 42?
ומצד שני לולא המשכורות האם יכלו המורים להחזיק מעמד לאורך זמן ללא משכורת?
אלו הן חלק מהדילמות של האב ז'ק
ואנחנו אנשי הסיוע מישראל מה תפקידנו במצב זה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה