יום שלישי, 6 באפריל 2010

טוב או רע בהאיטי ההסלולרי שורד!

פורסם לראשונה בפייסבוק ב 08 מרץ 2010‏

הדרך להאיטי ברכב מסאן דומינגו בירת הרפובליקה הדומיניקאנית לפורט או פרינס (לא סגור איך כותבים בעברית) מהווה גם המחשה חיה למעבר בין שולי העולם המתפתח לעולם הבלתי מפותח. סאן דומינגו – עיר יחסית מודרנית. שלל מותגים, כבישים מפותחים ונוחים, ניקיון, סדר, תודעת שירות, ממשל המעניק ביטחון אישי ריכוז של מוסדות חינוך ותרבות קניונים וכו.. . ככל שנעים לכיוון האיטי העוני גובר האופנוע הופך לכלי הכמעט יחיד, אין ספור ילדים מקבצי נדבות,אנשים מסתובבים עם מצ'טות וכל מיני חיילים ושוטרים עם בגדים משונים וכלי נשק שכאילו הוצאו לראשונה מזה שנות דור ממוזיאון "הגנה". ככל שהתקדמנו לגבול התמעטו הישובים והאנשים והנוף האורבאני פינו מקום לסוג של "ג'ונגל" או "בוש" יבש ומשמים ומזוהם ברמות ש"חירייה" שלנו היא סטרילית לעומתם. בכל זאת המעבר בעיירות הספר הווה חוויה אנתרופולוגית מוזרה במקצת.
העיירות מלאות חיים מוסיקה אנשים ברחובות ושלל צבעים של שוק ודברי מסכית. למעשה כל החגיגה הזו היא חגיגת אבטלה אחת גדולה. אין עבודה כולם ברחובות שום דבר לא בוער אין לאן ללכת ואין ממש רצון או תקווה לשינוי.
כשעברנו את הגבול להאיטי המצב כמובן רק החמיר אנרכיה מוחלטת מנוהלת על ידי אין ספור כוחות בין לאומיים שכאילו התכנסו יחדיו לציין את אסון הטבע המרוכז הגדול של המאה האחרונה.
בכל התמונה "המלבבת" הזו קיים גורם אחד לפחות שהוא "אי של יציבות" איכות צרופה" מה שאתה המקבל בבריטניה, ארה"ב קנדה ברזיל, ישראל, אתה מקבל גם בשוליים הלא מפותחים של הרפובליקה הדומיניקאנית ובהאיטי. אפילו בתוך לב המאפליה של הרס. בינות לאוהלי הבד והניילון המאולתרים של מחנות הפליטים ניצב לו הסלולרי ברפובליקה הדימניקנית אורנג' בהאיטי דיג'יסל (מעין חיקוי של המותג ארנג'). מאז שנכנס לעולמנו , הסלולרי הוא הפך למכונת תקשורת חובקת עולם היודעת בכל רגע לספק את כל צרכי התקשורת האלקטרונית שלך.
אין זה מקרה נדיר לראות פליטים חסרי כל ותפוחי בטן האוחזים בידם את מכשיר הפלא. בכל פינת רחוב שלם או הרוס ניתן להבחין בצבע הכתום או האדום של מרכזי ואנשי שירות הלקוחות.
מכונות שיווק של האימפריות הסלולאריות לא מוותרות על אף לקוח בכל מקום ובכל מצב.
זוהי תרבות הצריכה בהתגלמותה מחד גיסא אך גם התשתית היחידה כמעט שמאפשרת לניצולים ולכוחות ההצלה לתקשר מאידך גיסא.
טוב או רע, בהאיטי הסלולרי שורד!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה