יום שלישי, 6 באפריל 2010

אנתרופולוגיה של בירוקרטיה- מבט מבפנים על הבירוקרטיה של סיוע באזורי אסון

.
פורסם לראשונה בפיסבוקב- 18 מרץ 2010‏

רו דה בטימו הוא מחנה הניצולים העקרי שלנו. מחנה זה מבוסס על שכונת עוני בפרברי פורט או פרינס שחלק גדול מתושביה עברו לגור במחנה אוהלים מכיוון שבתיהם נהרסו או מכיוון שבתיהם ניזוקו באופן כזה שכל רעידת אדמה נוספת עלולה למוטט אותם.
את המחנה מנהלת קבוצה של צעירים בשם AZN שקמה לפני כ-4 שנים כקבוצת העצמה חברתית שמטרתה לשפר את השירותים החברתיים והחינוכיים באזור.
חברי ה-AZN והתושבים עצמם מתלוננים על מחסור באספקת מזון . לטענתם חלוקת המזון המתרחשת דרך קבע פעמיים בשבוע במרכז העיר לא הגיעה אליהם.
האו"ם אחראי על אספקת המזון בהאיטי. הוא מיפה את כוחם של ארגונים בין לאומיים גדולים לטפל בחלוק המזון באזורים תחת אחריותם.
המשלחת הקודמת של נתן איתרה את International World Vision כארגון האחראי על אזורנו. הם החלו לפעול לרישום המחנה אך הקשר נותק ואספקה אינה מגיעה.
החלטתי לחדש את הקשר. באו"ם מתקיימים דרך קבע ישיבות תיאום בתחומים שונים כולל תחום המזון. נסעתי לאו"ם לישיבה היומית של ה- Food Cluster. בדרכי לישיבה ראיתי את אחד מאנשי ה- International World Vision בישבה עם עובד או"ם כלשהו. הצגתי עצמי וביקשתי עזרה. איש הארגון אדם בשם מנואל הסכים להתפנות אליי. הוא שאל אותי כיצד אני יודע המחנה תחת אחריות ארגונו. אמרתי לו שהדבר הוברר כבר על ידי קודמיי. כמובן שהתשובה לא סיפקה אותו. הוא ביקש לדעת היכן המחנה.
כאן הרגע לגלות שאף אחד מאיתנו במשלחת הנוכחית ובקודמת לא יודע למקם את המחנה על המפה. גם אין בנמצא מפות מעודכנות.אנחנו מגיעים אל המחנה תמיד בעזרת נהגנו הנאמן מריו. הוא מגיע למקום בכל פעם בדרך אחרת בהתאם לפקקי התנועה.התקשרתי למריו וחיברתי אותו למנואל. מנואל ומריו ניהלו שיחה של רבע שעה שבסופה מנואל התייאש. מריו לא יודע את כתובת המחנה. למעשה אין כנראה כתובת למחנה המאולתר שלנו. התקשרתי לחברי ה-AZN המנהלים את המחנה (לא מורשים להכנס למחנה האו"ם)
גם הם לא הצליחו להסביר למנואל את מיקום המחנה. התקשרתי לשרונה (ישראלית בתו של אייבי נתן שמסייעת לנו רבות בתרגום והבנת התרבות של האיטי). גם שרונה לא ידעת להסביר. שרונה מפנה אותנו לבעלה מנו יליד האיטי ושוטר לשעבר. מנו לא עונה בטלפון. מנואל מתייאש ונוסע לפגישתו הבאה מחוץ למחנה האו"ם.
מנסים טקטיקה חדשה. ניגשנו לאחראי ל חלוקת המזון במחנה השני שלנו סנט מרי . קיבלנו ממנו את הכותבת של מרכז International World Vision בעיר. למחרת נסעתי עם שני נציגים של ה- AZN למשרדים. נתקענו בפקק של שעתיים. הגענו למרכז. במרכז הסבירו לנו שהם מרכז חלוקה ושעלינו לנסוע למשרדים. נסענו למשרדים לפגוש את גברת אוולין דגלס.. עוד שעה בפקקי תנועה. מצאנו את המשרדים. לא מוכנים לתת לנו להכנס. נתתי כרטיס ביקור שלי. הסכימו שרק אני אכנס. הגברת דגלס איננה תחזור עוד מספר שעות.
החלטתי להתקשר שוב למנואל מהאו"ם אחרי שביררתי שהחברים יודעים לתת את כתובת המחנה.
מנואל שכנראה הצטער שנתן לי את מספר הטלפון הנייד שלו, הבין שלא נפסיק לשגע אותו עד שייתן לנו פתרון. מנואל מזמין אותנו להגיע תוך חצי שעה למשרדו שליד מחנה האו"ם. מריו עבר לנוהל של "נהג שודים" נהיגה מטורפת בשבילים צדדיים, ביצות ביוב, ערימת זבל ואבנים הביאה אותנו בדיוק בזמן למנואל. מנואל מנחה אותנו להגיע לשער הברזל של מרכז המזון עליו הוא אחראי. אנחנו עוברים שלשה שומרים חמושים ושערי ברזל. אדם קשוח וחמוש מלווה אותנו לחדרו של מנואל. מנואל מתחקר את קלווין איש ה-AZN שהתלווה אליי אודות המחנה ומגלה שבעצם כבר נעשתה פעם חלוקת מזון באזור. החלוקה נעשתה בתיווך של ארגון מקומי אחר (כנראה מתחרה של ה-AZN) קלווין מסביר שרק חלק מהתושבים הזכאים למזון קיבלו אספקה. מנואל משתכנע שיש לנו קייס ומסביר את הנוהל. מזון מחולק לתושבים ולא לארגונים. ארגונים יכולים להגיש בקשה לועדה משותפת לעירייה
ול International World Vision שצריכה לאשר את האספקה לתושבים (רק לילדים ,זקנים, חולים, נשים בהריון) הוא מסביר לנו שאיש המפתח הוא פקיד בשם אנגלאד. אנחנו יוצאים בדרך חזרה למחנה. אני מבקש מהחברים להתקשר לאנגלאד ולקבוע עמו פגישה. משיגים את אנגלאד. אנגלאד מתעקש לדבר איתי. הוא מודיע שהיום פרץ סכסוך בין העירייה לבין International World Vision .אני חוזר למנואל. מנואל מכחיש שיש סכסוך. אני מבקש ממנו שיברר. מנואל מברר וגלה שאנגלאד צודק ויש סכסוך. מנואל מבקש שנתקשר שוב למחרת אחר הצהריים. אתמול התקשרתי ביחד עם חברי ה-AZN למנואל. מנואל אמר שהסכסוך עדיין קיים אבל שהוא דיבר באופן אישי עם אנגלאד והוא הסכים לטפל בנו למרות הסכסוך של העירייה עם International /World Vision התקשרנו לאנגלאד וקבענו פגישה עמו היום ב10:00 במשרדו.
האם יסכים להגיש את המחנה לועדה? האם הועדה תאשר? האם תגיע אספקה? האם יקבלו הנזקקים באמת את האספקה?
המשך יבוא....

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה