יום שבת, 10 באפריל 2010

הפועל תל-אביב בהאיטי



האיטי זימנה לנו כל מיני צרופים מעניינים ומוזרים.חלקם מקריים וחלקם מתוכננים. מי שיזדמן למתחם של רו דה בטימו שבו פועלת משלחת "נתן", בשעות אחר הצהריים עשוי לחשוב שהוא הוזה. עשרות בני נוער רודפים אחרי כדורי רגל. כולם לבושים בחולצות אדומות ועליהן הצבע האדום של הפועל ת"א.
כיצד הגיעו סמלי הפועל האיטי?
ובכן הסיפור הוא כזה. מזה כחצי שנה אני מקדם מיזם חברתי בשם "המודל הישראלי". מטרת המיזם היא להפוך את ישראל ליצואנית של "מוצרי טכנולוגיה חברתית" או במילים פשוטת יותר להציע לעולם הרחב מודלים חברתיים מצליחים מישראל. אחת העמותות שאני נמצא עמה בקשר לעניין זה היא "מפעלות חינוך וחברה" עמותה שנוסדה על ידי מי שהיו הבעלים של הפועל כתר ת"א (אורנשטיין, תאומים וסגול) שמחברת בין כדורגל לחינוך. על אף שפטרוני העמותה אינם מחזיקים עוד בבעלות על קבוצת הכדורגל, הקשר למותג "הפועל תל אביב" נשאר.
לפני כשלושה חודשים כשהתחלתי להתנדב במטה של "נתן" הייתה לי שיחה עם עודד בשן סמנכ"ל העמותה שהציע לשלוח נציג של העמותה להאיטי. בתחילה הרעיון נשמע לי הזוי. במחשבה שנייה אמרתי לעצמי שהעניין אינו מופרך. הרי הכדורגל מאוד פופולארי בהאיטי. המומחים של נתן לתחום הפסיכו-סוציאלי מדברים על כך שפעלתנות ולכידות קבוצתית מסיעות ל"חיסון" מפני פוסט טראומה. אז מדוע בעצם לא לנסות? אז הסתבר לי מעודד שיש כבר ניסיון חיובי של העמותה בהפעלת תוכניותיה כחלק מהתמודדות עם טראומת הקסאמים ב"עוטף עזה" ולעמותה ניסיון בין לאומי בארצות כגון רואנדה וירדן.
ובכן נפלה לידי הזדמנות לבחון את הרעיון של יצוא חברתי ב"זמן אמת".
לאחר קמפיין פנים ארגוני הצלחתי לשכנע את הנהלת "נתן" לצרף למשלחת 5 בראשותי נציג של "מפעלות חינוך וחברה".
למשלחת הצטרף רכז אשכול דרום של העמותה שחף פריפז. בדרכנו להאיטי סחבנו (כל ששת חברי המשלחת ) מעל 100 ק"ג של ציוד ספורט (כדורי רגל, חולצות, משאבות ועוד..)
שחף איתר מאמן מקומי וביחד עמו הקים "בית ספר לכדורגל" (על פי המודל של "מפעלות חינוך") המונה מעל 100 חניכים. לאחר שבועיים של חניכת המאמן המקומי ג'וני הוא הפך למאמן הראשי ושחף עבר לעמדת היועץ ומדריך של ג'וני.
שחף נמצא ברגעים אלה בדרכו לישראל. המודל של כדורגל וחינוך שפותח בארץ נשאר בהאיטי. בידיו בנאמנות של ג'וני. ייתכן ובהמשך ישוכפל מודל זה באמצעות ארגון "פרודב" המקומי לרחבי פורט או פרינס בירת האיטי.
מה ניתן ללמוד ממקרה זה על היכולת לייצא מודלים ישראלים לחו"ל?
האם ישאר זכר לפעילות הזו בהאיטי בעוד מספר חודשים?
האם זהו המדד להצלחה?
רק לעתיד פתרונות.

תגובה 1: